Verdt å vite



Verdt å vite

Innhold

Bestilling og betaling

Flyreisen

Transport

Innkvartering

På reisemålet

Etter hjemreise

Reisegaranti

Verdt å vite omhandler Sunwebs solreiser, og gir deg en grundig gjennomgang av våre retningslinjer. I tillegg anbefaler vi deg å lese nøye gjennom våre reisevilkår. Verdt å vite, er en del av vilkårene du aksepterer når du gjennomfører en bestilling hos Sunweb.

Sunweb følger alltid Utenriksdepartementets reiseveiledninger, som du kan lese her: https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

Bestilling og betaling

Bestilling

Sunweb er en online reisearrangør. Det vil derfor være mest effektivt å bestille reisene våre via hjemmesiden.Du kan også bestille reiser via e-post og telefon. De samme reiser og priser, som er tilgjengelige ved online bestilling på hjemmesiden, gjelder også ved telefonbestilling.

Når du bestiller en reise hos oss, anbefaler vi at du kjøper en avbestillingsforsikring. Denne forsikringen vil dekke deg dersom du skulle være uheldig å bli akutt syk, eller komme til skade, og derfor ikke kan reise. Du kan bestille den i booking trinn 2, eller kontakte oss via telefon. En avbestillingsforsikring vil kun være dekkende, dersom den er betalt sammen med depositumet. Husk også å sjekke at den er oppført på fakturaen din. Du kan lese mer om avbestillingsforsikringen på:

https://www.europeiske.no/privat/reiseforsikring/avbestillingsforsikring

Vi anbefaler videre at du alltid tegner en reiseforsikring. Sunweb samarbeider med Europeiske reiseforsikring, som sikrer deg assistanse dersom du skulle ha bruk for det. Du kan bestille den i booking trinn 3, eller kontakte oss via telefon. Vær oppmerksom på at reiseforsikringen som du tegner i forbindelse med reisen kun gjelder så lenge den er oppført på fakturaen, og at Sunweb har registrert betalingen innen avreise.     

På noen destinasjoner er det mulig å leie bil gjennom Sunweb i samarbeid med Sunny Cars. Du kan også bestille en leiebil på hjemmesiden. Dette kan gjøres i booking trinn 2, eller på `Mitt Sunweb` etter bestilling av reisen. Vær oppmerksom på at dersom du bestiller en leiebil gjennom Sunweb, vil busstransporten din automatisk bli avbestilt.  

https://www.sunnycars.nl/en/general-terms-and-conditions/general-rental-terms-and-conditions-of-sunny-cars-international-gmbh/

Ordrebekreftelse og faktura

Når bestillingen din er gjennomført, vil du motta et bestillingsnummer på skjermen. Deretter vil du snart motta en ordrebekreftelse og en faktura på e-post. Bestiller du via telefon vil du motta en faktura der bookingnummeret følger med, istedenfor en ordrebekreftelse.

Vi ber deg vennligst gjennomgå ordrebekreftelsen og fakturaen din; er alle navn stavet i samsvar med det som står i passet, stemmer innkvarteringen overens med det du har bestilt, er reisedatoene korrekte osv. Dersom det skulle oppstå noen misforståelser, så la oss rette dem så fort som mulig.

Husk på at ordrebekreftelsen er en bekreftelse på din bestilling, og at det er ditt eget ansvar å kontrollere innholdet. Når du betaler depositum/reisens pris, aksepterer du vilkårene oppført på ordrebekreftelsen/fakturaen, samt vilkårene på vår hjemmeside; herunder generelle reisevilkår og “Verdt å Vite”.  

Når hele reisen er betalt, vil vi sende deg dine reisedokumenter på e-post, ca. 5 uker før avreise. Dersom det er mindre enn 6 uker til avreise ved bestilling, skal betalingen gjennomføres med en gang. Når den er registrert hos oss, vil du motta reisedokumentene dine. Reisedokumentene skal printes ut, og brukes i forbindelse med sjekk inn på fly/buss/innkvartering.  

Ønsker du å motta ordrebekreftelse/faktura samt reisedokumenter per post, vil det følge med et administrasjons- og forsendelsesgebyr på i alt 150 kr for begge forsendelser. Dette gebyret betales sammen med depositumet.    

Mitt Sunweb

Sammen med fakturaen mottar du en link, og et login til “Mitt Sunweb”. Her kan du se detaljene vedrørende reisen din. Du kan også betale og se foreløpige flytider (så lenge de er tilgjengelige). Inntil 7 dager før avreise vil du enkelt kunne kjøpe diverse tillegg på “Mitt Sunweb”.

Reiselengde

Den angitte reiselengden på Sunwebs reiser tilsvarer dagene fra avreisedato til hjemkomstdato. Dvs. at reisedagene inngår i den angitte reiselengden.  

Gavekort

Gavekort og tilgodebevis kan brukes på våre reiser og tjenester på hjemmesiden. Disse er tilsendt som et fysisk eller digitalt dokument, og inneholder et gavekortnummer. Når du ønsker å bruke gavekortet ditt, skal medfølgende gavekortnummer oppgis til Sunweb. Gavekort og tilgodebevis kan også inneholde en rabattkode som du kan bruke ved bestilling på hjemmesiden.  

Gavekort som er vunnet på messer eller konkurranser kan ikke refunderes, eller endres til andre produkter. Premie-gavekort er i tillegg personlige, og kan ikke overføres til andre personer eller benyttes til rutefly. Premie-gavekort er gjeldende til den type reise som er spesifisert på dokumentet.

Gyldighetsperioden fremgår av gavekortet/tilgodebeviset. Dersom det ikke er påskrevet en gyldighetsperiode, er det gjeldende i 3 år fra utstedelsesdatoen.

Gavekortet skal alltid registreres innen betalingen av en reise. Det kan ikke benyttes til en reise som allerede er betalt. Gavekortet kan heller ikke brukes til å betale depositum, men vil bli fratrukket det samlede beløp for reisen. Det er ikke mulig å utbetale verdien av et gavekort.   

Depositum

Etter at du har gjennomført en bestilling, mottar du en ordrebekreftelse sammen med betalingsbetingelsene. Depositumet utgjør 30% av samlet reisekostnad, og skal betales senest tre dager etter bestillingsdatoen. Avbestillingsforsikring, forsendelsesgebyr mv. betales sammen med depositumet. Restbeløpet skal betales senest 6 uker før avreise. Hvis du gjennomfører bestillingen på et senere tidspunkt, skal hele beløpet for reisen betales omgående. Dersom vi ikke har mottatt betalingen til rett tid, vil din reise bli annullert uten advarsel.     

På reiser til Malaga, Tenerife og Portugal utgjør depositumet 30% + prisen for flybillettene. Ved bestilling av fly/pakkereise til disse destinasjonene, skal du betale for flybillettene så snart bestillingen er godkjent. Dersom du ønsker å annullere, står du økonomisk ansvarlig for flybillettene da de kjøpes direkte hos det aktuelle flyselskapet- dette gjelder også om du enda ikke har betalt depositum. På disse flyvningene er det heller ikke mulig å endre reisedatoen.

Gavekort kan ikke brukes til å betale depositum.

Betalingsmetoder

Kortbetaling

Du kan betale reisen kostnadsfritt med ditt bankkort på “Mitt Sunweb”. Innloggingsdetaljer blir sendt til e-posten din sammen med fakturaen. Det er ikke mulig å betale med bankkort over telefonen.

Kredittkort

Ved en reisebestilling gjennomført etter 1/4 - 2019 kreves det ikke gebyr for betaling med kredittkort. 

Bankoverførsel

Bank: DNB

Bankkontonummer: 1506 08 81313

Husk at du skal bruke bestillingsnummeret ditt som referanse. Vær oppmerksom på at det vil gå 2-3 virkedager før Sunweb kan se overførselen og at en “ straks betaling” ikke er mulig.

Merk: Hvis det er mindre enn 2 uker til avreise skal betalingsmåten være med ditt bankkort. Vi godtar ikke en bankoverføring 14 dager innen avreise.


Bankoverførsel fra utlandet

Hvis du ønsker å betale fra utlandet, så kan du overføre det utestående beløpet til vår bankkonto.

Du skal bruke følgende opplysninger:

Bank: DNB

Bankkontonummer: 1506 08 81313

BIC/SWIFT:DNBANOKK

IBAN: NO31 1506 0881 313

Husk at du skal bruke ditt bestillingsnummer som referanse.

Merk: Hvis det er mindre enn 2 uker til avreise skal betalingsmåten være med ditt bankkort. Vi godtar ikke en bankoverføring 14 dager innen avreise.

 

Reisedokumenter/Billett

Ca. 5 uker før avreise vil du motta reisedokumentene dine på e-post med oppdaterte flytider,  samt andre praktiske forhold - dette er under forutsetning av at Sunweb har mottatt samlet beløp for reisen. I en bestilling som er gjennomført etter 5 uker før avreise, skal du betale hele beløpet med en gang. I dette tilfellet vil reisedokumentene bli tilsendt via e-post, når betalingen er registrert.

Reisedokumentene dine skal printes ut og medbringes på reisen. På billetten finner du avgangs- og ankomsttid skrevet i lokal tider, reservasjon av hotell, pensjon, transport mellom flyplass og innkvartering, samt evt. bestilt bagasje og aktiviteter. Du mottar ditt boardingkort og setenummer på avreiseflyplassen, med mindre du har hatt mulighet til å bestille sete mot betaling. Vær ekstra oppmerksom på avreisetidene på sene avganger  –  husk, at datoen skifter ved midnatt. Hvis du er tvil om tidspunktet er du velkommen til å kontakte våre reisekonsulenter. Vi tar ikke ansvar for at du møter opp sent på flyplassen!   

Reiseansvarlig

Reiseansvarlig er den person, som ved bestillingen har oppgitt adresse, telefonnummer osv. og som står registrert med kontaktinfo på ordrebekreftelsen. På vegne av de øvrige reisedeltakere, er den  “hovedreisende” videre ansvarlig for at betaling skjer til rett tid. Eventuelle tilbakebetalinger skjer også til den reiseansvarlige, og kun denne personen kan endre eller annullere reisen.

Personlige opplysninger

Kontaktopplysningene som du gir oss ved bestilling av reisen (tlf. nr., e-postadresse osv.), må være gjeldene under hele reisen. Det vil si at hvis du flytter eller endrer e-postadresse, må du kontakte oss fortest mulig. Viktige opplysninger og evt. reise endringer vil nemlig bli sendt til e-postadressen din. Dersom det skulle oppstå uforutsette situasjoner, kan det også være nødvendig å kontakte deg per telefon eller SMS under ferien din. Vi tar ikke ansvar for at viktig informasjon ikke kommer frem, i tilfeller ved endret tlf.nr. og e-post, eller at telefonen ikke er medbrakt på reisen.

Dine personlige opplysninger gis ikke videre til en 3.person, og dine opplysninger er konfidensielle hos oss.  

Barn og ungdom under 18

Barn og ungdom under 18 år (som reiser uten voksen reiseledsager) skal fremvise en samtykkeerklæring fra minst en foresatt, ved kjøp av reise.

 

Reisens pris

Med mindre noe annet er oppført, så inkluderer reiseprisen:

  • flytransport
  • flyplassavgifter
  • transport mellom flyplass og destinasjon
  • passasjeravgift
  • bidrag til Reisegarantifondet
  • overnatting i spesifisert innkvartering (så lenge spesifisert hotell er bestilt)
  • evt. pensjon og guide service, se destinasjons beskrivelsen på sunweb.no

 

Ved kjøp av kun flybillett, er ikke transfer mellom flyplass og hotell inkl. i reiseprisen.

 

Innsjekket bagasje inngår heller ikke i reisens pris, på lik linje som utgifter til pass, visum, vaksinasjoner, forsikringer og lignende. Du har selv ansvar for dette!

Reisens pris er beregnet på grunnlag av gjeldende tariffer, avgifter og valutakurser. Sunweb har dermed rett til å foreta prisendringer innen avreisedato, jf. Alm. reisevilkår, artikkel 2.

På noen av våre reisemål skal det betales en lokal turistskatt, dette blir som oftest betalt direkte til hotellet.

Aktuelle priser og kampanjer

Vær oppmerksom på at alle priser på Sunwebs hjemmeside er aktuelle priser. Sunwebs priser er dynamiske og justeres løpende etter tilbud, etterspørsel, og kan  endres  flere ganger daglig. Den aktuelle prisen ved bestillingstidspunktet er alltid den gjeldende prisen, og den aksepteres ved innbetaling av depositum/reiseprisen. Evt. kampanjepriser gjelder kun en begrenset periode og/eller et begrenset antall rom. Trykte priser f. eks. i nyhetsbrev, brosjyrer, annonser, TV-reklamer eller lignende, er priser som er gjeldende for tidspunktet hvor det aktuelle nyhetsbrev/brosjyre/annonse/reklame ble publisert.Det betyr at disse prisene kan være endret, avgang/hotell kan ha blitt utsolgt, og rabatter kan frafalle.

Prisoversikt på sunweb.no, ved siden av hotellvalg, viser gjennomsnittsprisen per person. Først etter man velger aktuell dato og innkvartering, vil prisen bli spesifisert.

Barnerabatter

Når du bestiller online, vil det fremvises en oversikt med gjeldende barnerabatter. Når du bestiller reisen, skal denne trekkes fra automatisk - dersom det ikke skjer, er årsaken at en slik rabatt ikke er tilbudt. Barnerabatter varierer ut ifra hotell og sesong, og fordelingen av barn i rom/leiligheter kan ha en påvirkning på rabatten.

Det er viktig å angi korrekt alder på alle barn. Hvis man oppgir feil informasjon, kan dette føre til avvisning på flyplassen og/eller en høyere pris på innkvarteringen.   

For babyer kreves det et fast beløp på 300 kr. Husk at babyer ikke har et eget sete ombord på fly og buss.

Når det gjelder barnerabatt og priser, er de kun gjeldende dersom det er betalt full pris for 2 voksne personer.

Bestillingsforespørsel

Nå vi har utsolgt på et bestemt hotell kan det være med en forespørsel om bestilling/reservasjon. Disse er markert med lyseblå priser på hjemmesiden, og betyr at romtypen i utgangspunktet er utsolgt hos Sunweb. Vi kontakter da vår samarbeidspartner og forespør flere rom. Vi vil så forsøke å kontakte deg i løpet av 5 dager, og hvis romtypen er ledig, vil bestillingen være bindende på like vilkår som en vanlig bestilling, og en oppdatert faktura vil bli sendt til deg.   

Antall rom på hjemmesiden

På hjemmesiden kan antallet av resterende rom på et hotell være angitt. Vær likevel oppmerksom på at dette kan gjelde for en særskilt romtype, samt at det kun er et “uttrykk” for hvor mange antall rom Sunweb har tilgang til på hotellet..  

Gruppereiser

Vi streber alltid for å forhandle de beste prisene til gjestene våre, og gruppereiser bestilles, og gjennomføres på samme vilkår som øvrige bestillinger. Du kan booke reiser for opp til 15 personer på samme bestillingsnummer, via vår hjemmeside. Sunweb anbefaler deg å kontakte våre reisekonsulenter dersom reisefølget er på 15+ personer, så kan vi veilede dere omkring valg av innkvartering, evt. privat transport osv.  

Ønsker

Har du noen spesielle ønsker i forbindelse med reisen; f. eks. havutsikt, bo lavt, eller bo side om side, ber vi deg vennligst tilføye en kommentar om dette allerede ved bestillingen. Det må understrekes at vi ikke kan garantere at disse ønskene oppfylles, men vi sender alltid preferansene dine videre til hotell, flyselskap osv. Vær også oppmerksom på at dine ønsker må være registrert på fakturaen, for at disse skal imøtekommes av hotellet.

Romfordelingen foretas av hotellet du har bestilt hos, og vi kan ikke alltid være sikre på at dine spesifikke ønsker imøtekommes. Vi anmoder om at det ikke rettes noen henvendelser på forhånd til guidene våre, eller til hotellpersonalet, da de heller ikke har mulighet til å garantere dine ønsker innen ankomst.    

På noen av våre hoteller er det mulig å betale et gebyr for å sikre seg en bestemt plassering, for eksempel rom med havutsikt. Dersom disse ønskene kan oppfylles mot et gebyr, betyr det også at de først gjennomføres når ekstra kostnad er betalt. Sunweb mottar ikke ønsker om seteplass på flyet, og påtar oss ikke ansvar for ditt kjøp av tillegg hos flyselskapet.

Handikappede

Mange av Sunwebs innkvarteringer har ikke særskilte fasiliteter for rullestolbrukere og handikappede, og kan derfor ikke betegnes som handikappvennlige - med mindre det spesifikt er fremhevet i beskrivelsen på Sunwebs hjemmeside. Vær oppmerksom på at det kun er de aller færreste hotellene som er tilpasset mht. f. eks: dørbredde, toalettforhold, heisstørrelse, fremkommelighet på området med rullestol osv. Merk også at disse innkvarteringene som oftest er i høyeste kategori. Våre destinasjoner kan som utgangspunkt ikke beskrives som handikappvennlige, da terrenget ofte er kupert og kantsteinene høye.    

Ved særskilte behov skal Sunweb kontaktes i forbindelse med bestilling. Vi kan hjelpe deg, og dine medreisende med å finne et hotell som oppfyller dine krav. Handikapprom er kun bestilt, hvis det er påskrevet fakturaen din.

Flyreisen

Flyselskaper

Sunweb samarbeider med anerkjente flyselskaper. Du kan finne informasjon om hvilket flyselskap som blir benyttet ved de enkelte rutene, på hjemmesiden, fakturaen, eller i  dine reisedokumenter.

Hvilket flyselskap som blir benyttet på de enkelte rutene, informeres det om på hjemmesiden, fakturaen, og på dine reisedokumenter.  

Vi benytter flyselskaper fra flere forskjellige land og i utgangspunktet vil det ikke være norsktalende personale på flyet. I noen tilfeller kan også flypersonalet sine engelskkunnskaper være begrenset.  

Benplassen om bord varierer alt etter flyselskap, flytype og plassering i flyet. På charterfly er benplassen ofte begrenset da de benyttes til korte og mellomlange distanser. Det kan ikke garanteres at reisende får sitte ved siden av hverandre på flyet. Hos noen flyselskap er det mulig å bestille seter hjemmefra, noe vi anbefaler, dersom man ønsker ekstra benplass – eller gjerne vil sitte sammen.

Flyplass

Utenfor Oslo Lufthavn (Gardermoen) vil du finne parkeringsfasiliteter rett i nærheten.

Dersom du ønsker å reise til og fra flyplassen med offentlig transport, kan du finne informasjon her:

www.nsb.no

www.flytoget.no  

www.nor-way.no

www.ruter.no

Har du spørsmål vedr. Oslo Lufthavn kan du kontakte dem på tlf.: +47 64 81 20 00.

Pass og visum

HUSK å ta med ditt pass, og at det skal pakkes i håndbagasjen sammen med penger, verdisaker, reisebevis og medisiner.

Ved reiser til EU-land skal du ha med passet ditt for å kunne legitimere deg.I tillegg skal passet ditt være gyldig i minst 6 måneder utover oppholdets varighet.Husk alltid passet ditt, og dobbeltsjekkutløpsdatoen i god tid. Sunweb tar ikke ansvar for manglende visum, glemt eller ugyldig pass.  

Er du ikke norsk statsborger, og reiser med utlendingspass eller reisebevis for flyktninger, skal du kontakte ambassaden til det land som du skal på ferie til.

Pass til barn

Barn skal ha med sitt eget pass uansett hvor gamle de er. Les mer: https://www.politiet.no/tjenester/pass/pass-til-barn-og-ungdom/

Ved innreise i Tyrkia gjelder følgende:

Norske statsborgere må ha visum ved opphold i Tyrkia. 

Alle reisende, også spedbarn, med norsk statsborgerskap må ha eget pass som er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst.

Turistvisumet må kjøpes før avreise. Et visum koster 20 USD pr.person ( med forbehold om endringer).Visumet er et såkalt «multiple entry» turistvisum med en gyldighet på 90 dager.Fra og med 3 måneder innen avreise kan du kjøpe ditt visum via nettsiden for  e-Visa ( kun for norske statsborgere).  Her finner du også ytterligere info om vilkår og tidsperiode for turistvisumet.  

 Alle reisende, som ikke har norsk statsborgerskap, må kontakte den tyrkiske ambassaden for gjeldende regler ved deres reise til Tyrkia. 

Tyrkias ambassade i Oslo har følgende kontaktinfo for visumavdelingen:

Tlf : 22128716  E-postadresse: oslo@mfa.gov.tr


Medisinliste og legeerklæring

Når du har med medisin på reise, kan du risikere at myndighetene i utlandet gjerne vil be om årsaken til hvorfor du reiser med medisin . Det er derfor en god idé å ta med en medisinliste eller legeerklæring. Opplysninger om dette kan du finne på: https://helsenorge.no/legemidler/medisiner-pa-reise     

Graviditet

For gravide gjelder følgende regler:

Norwegian

Du kan reise med Norwegian uten legeerklæring frem til og med graviditetsuke 35 med mindre det er kjente komplikasjoner i svangerskapet. Etter graviditetsuke 35 kreves det legeerklæring. Vær oppmerksom på at den skal gjelde for hjemreisen også. Fra og med graviditetsuke 37 er det ikke mulig å fly med Norwegian.    

SunExpress

Du kan reise med SunExpress uten legeerklæring frem til og med graviditetsuke 34. Fra og med graviditetsuke 35 er det ikke mulig å reise med SunExpress.  

Vi anbefaler at du kontakter det gjeldende flyselskapet dersom du er i tvil om hvordan du skal forholde deg til flyreisen i forbindelse med din graviditet.

Avgangstider – endringer

Vær oppmerksom på at tid for avgang eller hjemreise, kan være veldig tidlige eller veldig sene. I løpet av reservasjons prosedyren forsøker vi å gjøre deg oppmerksom på om du har en sen aften- og /eller nattflyvning, men vi er også avhengige av opplysninger fra det pågjeldende flyselskap. Det kan hende at reisetidene blir endret før din avreise, eller samtidig som du er du er på ferie, og hvis det er tilfellet, vil du bli informert om dette så fort som mulig. Det kan også hende at du ankommer sent på ankomstdagen, og må reise tidlig hjem igjen på avreisedagen. Sunweb har ingen innflytelse på avgangstidene og kan ikke stå ansvarlig for disse. For å gjøre risikoen for endringer minst mulig sender vi reisedokumentene med den endelige flyplan, ca. 5 uker før avreise. Flytidene kan endre seg løpende, og vi kan derfor kun opplyse om foreløpige flytider, hvis disse også vises på vår hjemmeside. Dersom tidene ikke fremgår her, er de heller ikke kjent for oss.

Vær oppmerksom på at hvis du velger ut- og hjemreise på forskjellige ukedager, eller ikke velger samme flyselskap, kan det bety ufordelaktige flytider i forhold til reisens samlende lengde.            

Flyforsinkelser

Flyforsinkelser kan forekomme både på ut- og hjemreise. Det skjer sjeldent, men hvis det skulle skje, har vi som mål å samarbeide med flyselskapet, og personalet på flyplassen for å gjøre ventetiden til gjestene våre så komfortable som mulig. En flyforsinkelse er et tegn på at flyselskapet legger stor vekt på din sikkerhet.

Vi tilbyr ingen form for kompensasjon for forsinkelser som vi ikke kan kontrollere. Dersom det skulle oppstå uforutsette forsinkelser, står vi ikke ansvarlig for eventuelle utgifter for transport mellom flyplassen og hjemmet. Du kan holde deg oppdatert om både utreise- og hjemreisetider på flyplassens hjemmeside.    

Ønsker du å søke om erstatning for en flyforsinkelse med henvisning til EU-forordning 261/2004, skal du søke direkte hos flyselskapet. Sunweb er ikke ansvarlig for å yte erstatning, eller bistå i erstatningskrav i henhold til EU-forordningen for flyselskaper.

Møtetidspunkt

På avreisedagen ber vi deg vennligst å huske ditt reisedokument/billett. Husk også på at du skal møte opp på flyplassen 120 minutter før flyets avgangstidspunkt. Det kan resultere i at du mister retten til flyreisen ved å komme for sent.Sunweb påtar seg ikke ansvar for at du mister flyet ditt grunnet sent oppmøte.  

Datoen på reisedokumentene dine avgjør når du skal sjekke inn på flyet ved avreise, og når du skal sjekke ut fra hotellet på hjemreisen din.

Bagasjemerker

Det er en god idé å sette bagasjemerker på kofferten din. Du vil ikke motta bagasje-etiketter fra Sunweb, da vi sender billettene over e-post. Vi anbefaler derfor at du bruker dine egne bagasjemerker, samt at du evt.noterer navn og adresse på innsiden av kofferten din.

Babyer og barn under 2 år

Et spedbarn opp til 2 år har ikke rett til eget sete på flyreisen, eller på medfølgende busstransport. Sports,- og barnevogner skal avleveres i sjekk-inn skranken eller ved gaten. Det er opp til sjekk-inn personalet å avgjøre om en sportsvogn/barnevogn kan medbringes til gaten. Sports,- og barnevogner medbringes på eget ansvar, og Sunweb tar ikke ansvar for ødelagte, bortkomne eller forsinkede tilfeller når det gjelder disse vognene.

Husk at spedbarn og større barn ikke må sitte ved nødutganger, og hos enkelte flyselskaper kan de heller ikke sitte på første rekke. Aldersgrensen for dette varierer hos de forskjellige flyselskapene.  

Håndbagasje

Pass, penger, reisedokumenter, verdisaker og medisin skal tas med i håndbagasjen  som du selv er ansvarlig for.

Det er tillatt å ha med 1stk. håndbagasje per reisende over 2 år. Den maksimale størrelse og vekt for håndbagasje varierer fra flyselskap til flyselskap. Hos enkelte flyselskap er det mulig å medbringe sportsvogn og/eller håndbagasje, uten at det beregnes, dersom du reiser med spedbarn under 2 år. For å se hvilket flyselskap dette er mulig hos, se listen nedenfor:

Norwegian:

10 kg håndbagasje (55 cm x 40 cm x 23 cm)

Man kan medbringe 5 kg innsjekket bagasje samt en innsjekket sportsvogn per spedbarn under 2 år.

SunExpress:

8 kg håndbagasje (55 x 40 x 20)

Man kan medbringe 1 sportsvogn eller barnevogn samt 10 kg innsjekket bagasje per spedbarn under 2 år.

Flytende væsker i håndbagasjen

Det er kun tillatt å medbringe flytende væsker og geléer i små mengder, og det skal være innpakket på riktig måte. Reglene for væsker i håndbagasjen er som følgende:

  • Du kan kun medbringe væsker og geléer i beholdere, maks 100 ml.
  • Disse beholderne skal oppbevares i en gjennomsiktig plastpose.
  • Hver person kan medbringe 1 plastpose hver.
  • Den gjennomsiktige plastposen må ikke rumme mere enn en liter.
  • Plastposen skal være mulig å lukke.  

Disse reglene gjelder ikke babymat eller medisin til flyturen. Reglene for håndbagasje kan også endres løpende av luftfartstilsynet, og ligger utenfor Sunwebs kontroll. Dermed står heller ikke Sunweb ansvarlig for noe i den forbindelse. Aktuelle regler og mere utfyllende informasjon om bagasje kan du lese om på: https://luftfartstilsynet.no/passasjer/hva-er-lov-i-bagasjen/

Bagasje

Innsjekket bagasje vil ikke bli innregnet automatisk i flyvninger hos Sunweb. Hvis du ønsker å medbringe innsjekket bagasje skal det tilkjøpes i bookingtrinn 2 når du bestiller reisen, eller etterfølgende via “Mitt Sunweb”. Prisene for innsjekket bagasje

Norwegian:

20 kg. 120,- pr. vei

2×20 kg 260,- pr. vei

SunExpress:

15 kg. 90,- pr. vei

20 kg. 120,- pr. vei

Vueling:

15 kg. 90,- pr. vei

20 kg. 120,- pr. vei

23 kg. 135,- pr. vei

 

Vær oppmerksom på at det kun er mulig å sjekke inn 1 stk. bagasje per reisende, med mindre det er tilkjøpt 2 x 20 kg bagasje hos Norwegian.

Rullestol og rullator kan fritt medbringes på reisen. For barne- og sportsvogn har flyselskapene forskjellige regler og priser, som du finner i avsnittet om håndbagasje. Sunweb skal informeres om målene på rullestol, samt om man medbringer en rullator, da denne informasjonen skal videresendes til flyselskapet.

Medbringer du barne- eller sportsvogn anbefaler vi Airshells eller lignende produkter for å minske risikoen for skader på bagasjen. Vær også oppmerksom på at noen flyselskaper krever at et slikt produkt blir anvendt, sånn at en skadet barne,- eller sportsvogn kan erstattes.

Overvekt

Overvekt regnes ut direkte av flyplassens personale, og prisen varierer etter hvilket flyselskap du reiser med. Vi anbefaler at du overholder aktuelle regler,  da prisen for overvekt kan være vesentlig dyrere enn ved forhåndsbestilling av bagasje. Vær oppmerksom på at du kan du bli nektet å ta med overvekt på flyvningen, pga. begrenset bagasjeplass.  

Spesialbagasje

Spesialbagasje skal forhåndsbestilles, og priser for ekstra utstyr som sykler, surfebrett, golfutstyr osv, varierer etter regler for det gjeldende flyselskapet.

Denne type bagasje skal avleveres ved “stor bagasje” i terminalen, eller etter anvisning fra flyplass-personalet.

Kjæledyr om bord på flyet

Hvis du ønsker å medbringe kjæledyr på flyreisen, skal du ved bestilling kontakte Sunwebs reisekonsulenter som vil informere om muligheten for dette. Ved medbringelse av kjæledyr må man først motta en særskilt tillatelse fra flyselskapet, og videre betale et gebyr for “reisende” kjæledyr. Vær oppmerksom på at det ikke alltid er mulig å få tillatelse til kjæledyr om bord på flyet.

Forsinket/skadet/tapt bagasje

Blir din bagasje skadet eller forsvinner på reisen skal du henvende deg til ankomstservice på flyplassen, umiddelbart etter du har ankommet flyplassen. Der skal det fylles ut en PIR-rapport (Property Irregularity Report), med henblikk på senere henvendelser til fly- og forsikringsselskap. Det er ikke mulig å kreve erstatning for forsinket, skadet eller tapt bagasje, dersom du ikke har utfylt en PIR-rapport i ankomsthallen.  

Du har selv ansvar for å fylle ut en PIR-rapport innen du forlater flyplassen, ved krav om erstatning. Sunweb kan ikke hjelpe gjester med å fylle ut en PIR-rapport dersom de allerede har forlatt flyplassen.

Har du ikke kjøpt en reiseforsikring som inkl. bagasje, kan du undersøke om din innboforsikring dekker det. I tillegg er det mulig å gi et erstatningskrav direkte til flyselskapet. Vær oppmerksom på at behandlingstiden kan være lengre enn forventet. Sunweb kan ikke holdes økonomisk ansvarlig for forsinket, skadet eller tapt bagasje.

Service om bord på flyet

Sunweb benytter seg av flyselskaper fra forskjellige land, og kan derfor ikke garantere at det er norsk- eller skandinavisk talende personale om bord.

På alle flyvninger er det mulig å kjøpe snacks og drikkevarer. Utvalget er begrenset, og Sunweb er ikke ansvarlige for utvalget av snacks og drikkevarer om bord,samt for utsolgte varer etc. Det kan betales med kontanter, og hos noen flyselskaper kan det betales med kredittkort. Videre er det noen flyselskaper som tilbyr et begrenset utvalg av tollfrie varer. Sunweb er ikke ansvarlige for utvalget av tollfrie varer eller levering av disse.

Evt. reklamasjoner for kjøp om bord på flyet skal stilles direkte til flyselskapet, og Sunweb har ikke noe ansvar i den sammenheng.   

Mindreårige som reiser alene

Sunweb skal alltid informeres dersom en mindreårig skal reise alene. I en reise for mindreårige har flyselskapene forskjellige regler for om det kreves assistanse, alt etter aldersgrenser. Vær også oppmerksom på at flyselskapet kan kreve et assistanse gebyr i forbindelse med reisen.

Transport

Det er mulig å bestille busstransport som tillegg til en pakkereise med fly og hotell hos Sunweb.
Busstransporten kjøres av lokalt personale, og i visse tilfeller vil det også være en skandinavisktalende guide på bussen.Når du har fått bagasjen din, og gått gjennom tollen, er det viktig å møte ved bussen snarest mulig. Bussen venter kun i begrenset tid etter at “strømmen” av passasjerer opphører. Det må regnes med noe ventetid i bussen inntil alle passasjerer er ute av flyplassen. Transport gjennomføres med alminnelige busser, mini- eller midibusser (med flere trinn for å komme opp og ned), og det er ditt eget ansvar at du selv klarer på - og avstigning. Det er ikke alltid mulig for bussen å kjøre deg helt frem til hotellets inngang pga. logistikken, eller i tilfeller med lokale arrangementer og begivenheter. I så fall må du regne med å gå det siste stykket til fots.      

 

Har du bruk for assistanse eller spesiell transport skal dette bestilles, samt betales og noteres i fakturaen og reisedokumentene dine. Sunweb står ikke ansvarlig dersom du har bestilt normal transport, men ikke er i stand til å benytte deg av denne.  

Husk også at det er ditt eget ansvar at bagasjen din kommer på og av transportbussen både på ut- og hjemreisen Sunweb står ikke ansvarlig dersom du glemmer din bagasje på eller ved bussen.

Hvis du ikke har bestilt innkvartering så er heller ikke busstransport inkludert i din reise. På enkelte destinasjoner er det mulig å tilkjøpe busstransport til kun flybilletter mot ekstra betaling. I så fall vil dette være synlig i bookingtrinn 2. Tilkjøpt busstransport for gjester som bare har bestilt fly vil kun få mulighet til å gå av og på ved de stoppestedene som er angitt og valgt ved bestilling, også selv om transportbussen har andre stopp underveis.     

Vær også oppmerksom på at den angitte kjøretiden for transportbussene ikke inkluderer eventuelle stopp for betjening, toalettbesøk samt avsetning av gjester på andre innkvarteringer.

Privat transport

På de fleste av Sunwebs destinasjoner er det mulig å bestille privat transport fra flyplassen til hotellet tur/retur. Du vil bli kjørt alene uten stopp på andre innkvarteringer. Prisen for dette vil fremgå i booking trinn 2, eller så kan du få informasjon ved henvendelse til våre reisekonsulenter. Privat transport skal alltid bestilles hjemmefra.

 

Innkvarteringen

Kategorisering

Sunweb har sin egen rangering av innkvarteringene/hoteller. Det er kun tatt hensyn til innredningen av rom og leiligheter - men også; beliggenhet, fasiliteter, atmosfæren, og etter vurdering fra våre gjester. Det kan derfor hende at Sunweb rangerer en innkvartering annerledes enn den lokale offisielle rangeringen. I utlandet er det for eksempel normalt å gi en innkvartering en ekstra stjerne dersom det finnes et konferanserom der, noe som ikke er interessant for de fleste feriegjester. Sunwebs kategorisering kan også være forskjellig fra reisemål til reisemål da det også er varierende standard mellom disse.    

Sunwebs innkvarteringer kategoriseres som følger:

** Disse innkvarteringene har ofte en meget enkel innredning, få fellesfasiliteter, og begrenset service.

*** Enkle innkvarteringer i mellomklassen med middels service og betjening, men med flere fasiliteter.

**** Komfortable innkvarteringer av god standard med godt utvalg av fasiliteter.

***** Meget komfortable innkvarteringer av høy standard med mange forskjellige fasiliteter og et høyt servicenivå.  

En halv stjerne deles ut når vi mener at innkvarteringen ligger litt over den angitte standarden.  

Anmeldelser av innkvarteringen

På Sunwebs hjemmeside vil flere av innkvarteringene være anmeldt av gjestene våre og bedømmelser fra spørreskjemaene våre vil fremgå her. Har vi enda ikke mottatt bedømmelser fra norske gjester vil vi i visse tilfeller bruke bedømmelser fra Sunwebs utenlandske avdelinger. Vi vil gjerne ha gjestenes ærlige mening om våre innkvarteringer, dog forbeholder vi oss retten til å screene visse anmeldelser på hjemmesiden med upassende språk og manglende relevans.

Negative anmeldelser vil ikke bli betraktet som reklamasjoner og vil derfor ikke bli behandlet på den måten heller. Anmelder du en innkvartering på hjemmesiden vår kan du heller ikke forvente å få svar fra Sunweb - hverken på positive eller kritiske anmeldelser. Dersom du ønsker å reklamere skal du gjøre dette direkte til Sunwebs kundeservice via klageformularen på hjemmesiden vår.  

Ankomst- og hjemreise

Ved ankomst til hotellet skal du henvende deg i resepsjonen. Her vil du motta nøklene dine og få vite når ditt rom/leilighet er til rådighet (ofte mellom kl. 14.00-16.00). På avreisedagen er sjekk-ut som regel mellom kl. 10.00-12.00. Ankommer du tidlig eller reiser hjem sent vil du dermed ikke ha ditt rom/leilighet til rådighet fra sjekk-ut til avreise. Evt. pensjon gjelder også kun fra sjekk inn til sjekk ut, og du vil ikke få kompensasjon for evt. måltider som du kommer for sent til eller reiser for tidlig fra. På noen innkvarteringer er det mulig å avtale senere sjekk-ut på hjemreisedagen mot betaling. Dette må betales direkte til innkvarteringen og kan ikke arrangeres hjemmefra.  

Det er datoen på dine reisedokumenter som avgjør når du får tildelt ditt rom/leilighet ved ankomst til innkvarteringen, og når du sjekker ut fra innkvarteringen ved hjemreise.

Hotell

På Sunwebs hjemmeside kan du under hvert enkelt hotell se hotellets spesifikasjoner. Her vil det som regel fremgå hvor stort rommet er og hvor mange gjester det kan romme, samt hvilke fasiliteter du finner på hotellrommet og hotellets fellesområder.

 

Dobbeltrom

Dobbeltrom består av 1 rom til 2 personer. I noen dobbeltrom er det mulighet for å legge inn en ekstra seng. Les mer under avsnittet “ekstra seng” i de enkelte hotellbeskrivelsene.

Duplex/maisonette

Duplex eller maisonette rom er på 2 etasjer og er forbundet med en innvendig trapp, som oftest uten atskillelse mellom rommet i stuen og rommet på 1. sal., dvs. 1. sal ligger på åpent plan med stue-etasjen, og du kan dermed ikke regne med vegger eller dører mellom som separerer etasjene/rommene. Videre vil ofte 1. sal være med lavt tak og skråvegger.  

Familierom

Det finnes mange forskjellige typer familierom på våre hoteller. Noen består av flere rom hvor man kan lukke en dør imellom og andre består av et stort rom. Noen familierom har reelle senger til alle personer, andre har reisesenger/sovesofaer, og noen familierom har egne barnesenger beregnet til barn under en viss alder. Les mer om dette under hver enkel hotellbeskrivelse. Soverommet er ikke nødvendigvis adskilt fra øvrige rom med en vegg eller dør. Det kan for eksempel kun være en åpning eller så kan adskillelsen være i form av en romdeler eller en gardin.

Rom/leiligheter med privat basseng

Flere av innkvarteringene våre tilbyr rom med privat basseng der du har tilgang til ditt eget lille basseng fra terrassen din. Disse private bassengene er små og du kan ikke regne med at det er avskjermet fra øvrige gjester.

Rom/leiligheter med direkte tilgang til basseng

Rom med direkte tilgang til et felles basseng via trapper fra terrassen eller balkongen. Man har ikke sitt eget private basseng.  

Rom/leiligheter ved bassengside

Disse rommene har ikke nødvendigvis utsikt mot bassenget. Bassengside kan også bety at rommene er plassert i bygninger som ligger ved bassenget.

Rom/leiligheter ved hageside

Hvis det i beskrivelsen av innkvarteringen står at rom er ved hagesiden kan dette tolkes som en motsetning til rom med f. eks. havutsikt. Hagesiden kan dermed bety at man har utsikt til noe annet enn havet, f. eks. gaten.   

 

Rom/leiligheter med havutsikt

På noen innkvarteringer er det mulighet for å betale ekstra for å få havutsikt. Dette kan beskrives som havutsikt eller delvis havutsikt. Havutsikten kan i begge tilfeller være skrå og det kan forekomme trær eller lignende foran havutsikten.

Leilighet

Bor du i leilighet er pensjon i utgangspunktet ikke inkludert. Dog kan du ved de fleste stedene kjøpe frokost i restauranten. Skal du bo i en leilighet under oppholdet kan det være en god idé og selv medbringe kaffe, -trakt, -filter, kjøkkenkluter, oppvaskbørste, oppvaskmiddel og evt. toalettpapir. På flere leilighetskomplekser vil det være toalettpapir ved ankomsten på egen regning. Vær også oppmerksom på at det ikke følger med fellesfasiliteter på enkelte leilighetskomplekser.  

De fleste leiligheter er utstyrt med en kjøkkenkrok, som ikke egentlig er beregnet til matlagning. Kjøkkenkroken er som oftest integrert i sove- eller oppholdsrommet og består som oftest av 1-2 kokeplater, minikjøleskap, vask og begrenset servise. Du kan dermed ikke regne med at det finnes samme utstyr der som i ditt eget kjøkken. Kjøkkenkroken er beregnet til å lage te/kaffe og tilberede for eksempel frokost eller andre simple retter. Dersom du har bestilt All Inclusive vil det som oftest ikke være servise tilgjengelig på kjøkkenet da innkvarteringen går utifra at gjestene foretrekker å spise i restauranten frem for å selv handle inn når pensjonen er inkludert i prisen. Noen kjøkkenkroker har flere fasiliteter som for eksempel kaffemaskiner og mikroovn.   

Studioleilighet

En studioleilighet består av et rom med soveplasser og en kjøkkenkrok. Her er det som regel senger til 2 og evt. mulighet for en eller flere ekstrasenger/sovesofaer.

2-roms leilighet

2-roms leilighet består av 1 soverom og 1 oppholdsrom med kjøkkenkrok. I oppholdsrommet er der plass til en eller flere ekstrasenger/sovesofaer.

3-roms leilighet

3-roms leilighet består som oftest av 2 soverom og 1 oppholdsrom med kjøkkenkrok. I oppholdsrommet er det plass til en eller flere ekstrasenger/sovesofaer. I noen tilfeller kan kjøkkenkrok/spisestue være separert og uten plass til ekstrasenger, men likevel telle med i antal rom.

 

Økonomirom/leilighet

Våre samarbeidspartnere er alltid på utkikk etter de aller beste prisene. Derfor finnes det også på de aller fleste reisemålene våre et begrenset antall hotellrom/leiligheter til en meget fordelaktig pris. Disse rommene/leilighetene kan variere fra innkvarteringens øvrige rom i forhold til fasiliteter, innretning og størrelse, i tillegg har de som oftest den dårligste plasseringen på innkvarteringens område.n det legges til i kjøpet. Dette står beskrevet under de enkelte innkvarteringene.   

Høy- og lavsesong

Tidspunktet på året kan være veldig avgjørende for innkvarteringen og reisemålets karakter. Perioden 1. juni til 30. september betegnes som høysesong. Husk at i  Det er ikke mulig å legge ved særlige ønsker til innkvartering i økonomirom.  

Innretning av hotellrom og leiligheter

De bildene du kan se på hjemmesiden av interiøret/leiligheter er veiledende. På mange innkvarteringer er rommene forskjellig innredet uten at dette nødvendigvis er kommer frem i bildematerialet. Det kan forekomme at innkvarteringen har endret på interiøret etter at bildene har blitt tatt uten at Sunweb har blitt informert om dette. Noen baderom har ikke dusjforheng eller annen avskjerming til badeområdet.

Det er ikke alltid mulig å henge hårføneren på veggen, men dette anses ikke som en mangel ved innkvarteringen. Dersom det er installert aircondition i din leilighet eller hotellrom kan du forvente 1 aircondition uansett antall rom. Vær også oppmerksom på at balkong/terrasse og baderom er regnet med i et eventuelt angitt antall kvadratmeter. Balkong og terrasse kan også variere i størrelse og vil ikke nødvendigvis kunne rumme det maksimale antall gjester som kan innlosjeres i et rom eller en leilighet.       

Senger og ekstraseng

Senger kan ikke forventes å være i samme størrelse og standard som man er vant til i Norge. Standardmålene for alm. senger er 70x180 cm. Ettersom toppmadrasser sjeldent følger med kan sengene av den grunn være hardere eller mykere enn normalt. Det vil også ofte være et laken/pledd som tilsvarer det vi kjenner som dyne.

På hotellrom og i leiligheter vil ekstra soveplasser ofte være på sovesofaer eller klappsenger. Disse er plassert på rommet spesielt til dette formålet og kan ikke forventes å være av samme standard som rommets øvrige senger. De kan forekomme mindre komfortable enn normale senger og også være mindre. På hotellrom eller leiligheter med ekstrasenger må det også forventes at det kan bli litt trangt om plassen.  

Babyseng

På de fleste innkvarteringene vil det være mulig å låne eller leie en babyseng. Dette kan angis som et ønske i forbindelse med bestilling av reisen. Ofte vil det være et begrenset antall senger til rådighet noe som betyr at vi dessverre ikke kan garantere at slike ønske kan oppfylles. Oppgjøret for leie av babyseng skjer på innkvarteringen.  

Pensjon

I beskrivelsen av din innkvartering kan du se hvilken pensjon som er inkludert i ditt opphold. Det varierer hvilken type pensjon som er inkludert i prisen og hva som er mulig å kjøp i tillegg. Kvaliteten av pensjon er som regel tilsvarende med innkvarteringens øvrige standard. Tidspunktene i all inclusive programmet for de enkelte innkvarteringene kan i noen tilfeller ha andre vilkår enn det som er angitt på Sunwebs hjemmeside, da innkvarteringene kan justere på disse i løpet av sesongen. Informasjon angående dette vil bli løpende oppdatert på vår hjemmeside så fort vi blir informert om nye endringer. Sunweb tilbyr ikke kompensasjon for mindre endringer i programmet.   

Den valgte pensjonen er gjeldende fra sjekk-inn til sjekk-ut.

Når du bestiller din ferie hos Sunweb så er det flere muligheter:

• Ingen pensjon

• Frokost

• Halvpensjon: Frokost og middag

• Helpensjon: Frokost, lunsj og middag

• All Inclusive: Inkluderer alle måltider, lokale drikkevarer med og uten alkohol, brus og ofte snacks. Se mere under All Inclusive og under de enkelte innkvarteringene.  

• Ultra All Inclusive: Inkluderer alle måltider, lokale drikkevarer med og uten alkohol, brus samt forskjellige snacks. I visse tilfeller vil Ultra All Inclusive også inkludere importerte drikkevarer. Vær oppmerksom på at (friskpresset) fruktjuice vanligvis ikke er inkludert. Se mere under de enkelte innkvarteringene.    

Som utgangspunkt serveres måltidene fra buffet og er tilpasset ferielandets spisevaner. Måltidene er ikke alltid like varierende. Dette innebærer at matrettene er annerledes og ofte noe enklere enn du er vant til hjemmefra. Frokosten kan være begrenset til brød, smør, syltetøy kaffe eller te, men pålegg, frukt og grønnsaker kan ofte også følge med. Lunsjen og middagen kan også være enkle og inneholde et begrenset antall friske grønnsaker og især på innkvarteringer av lavere standard må det forventes at utvalget av kjøtt er begrenset til en type. Hvis det serveres snacks på innkvarteringen og dette ikke er spesifisert i beskrivelsen på hjemmesiden, kan det bestå av for eksempel suppe, pizza, pommes frites, sandwich og kake. Disse kan ikke betegnes som reelle måltider. Det må forventes at antallet gjester på innkvarteringen vil gjenspeile mengden av mat på buffeten.  

Hvis noe annet ikke har blitt informert om må du regne med å betale for alle importerte drikkevarer, juices, cocktails samt spesialkaffe. Det samme gjelder for minibaren, roomservice, drikkevarer i strandbarer, a la carte menyer samt all mat og drikke bestilt utenfor de angitte tidspunktene. Er det inkludert en a la carte middag på innkvarteringen din i all inclusive/Ultra all inclusive programmet, så skal du selv betale for drikkevarene til denne. I utlandet kan det også være andre regler for alkoholservering til mindreårige.  

Vit at hvis ditt fly kommer på ubekvemme tider er det mulig at du kommer for sent til et måltid. Du vil ikke motta kompensasjon for dette. Hvis du har en spesiell diett så vil vi informere innkvarteringen om dette, men især på de simple innkvarteringene kan det ikke tas hensyn til dette. Vegetarisk kost består ofte bare av du ikke vil bli servert kjøtt. Sunweb kan dessverre ikke garantere at det blir tatt hensyn til bestemte dietter.

All Inclusive

Det blir mer og mer populært å reise med All Inclusive og dét med god grunn. Når du velger et opphold med All Inclusive så er måltider, drikkevarer og snacks inkludert i prisen du betaler for reisen. På den måten blir det lettere å holde styr på feriebudsjettet og mer beleilig dersom man reiser en stor gruppe. På de fleste innkvarteringene med All Inclusive serveres hovedmåltidene fra buffet med mulighet for å spise alt du ønsker og orker. Med mindre noe annet har blitt informert om så er både drikkevarer med og uten alkohol lokalprodusert, men det vil ofte være mulig å kjøpe drikkevarer fra kjente produsenter i tillegg. På de store innkvarteringene med All Inclusive er det ofte et stort tilbud av forskjellige aktiviteter og fasiliteter inkludert i prisen. I visse tilfeller vil det være mulig å tilleggskjøpe ytelser mm., dette kan for eksempel være friskpresset juice, adgang til a la carte restaurant eller behandlinger i spaet.  

Standarden for forpleining på innkvarteringer med All Inclusive avhenger i høy grad av innkvarteringens øvrige standard og prisnivå. Standarden kan også variere fra forskjellige land. På noen innkvarteringer er All Inclusive alltid en del av oppholdet og på andre innkvarteringer kaBulgaria er sesongen noe kortere og begynner fra midten av juni til midten av august. Alle tidspunkter før og etter denne perioden er betraktet som lavsesong. I høysesongen kan man som oftest oppleve at det vil være åpent overalt samt god stemning og mye liv grunnet mange gjester. Dette betyr samtidig at det kan være trangt, køer, fullt ved bassengene, strendene og i restaurantene. I lavsesongene vil det derimot være bedre plas, kortere ventetid - og her kan prisene på reisemålet også være lavere.

I noen tilfeller kan enkelte fasiliteter på innkvarteringen din være lukket utenfor høysesong og i tillegg kan du oppleve at de har kuttet ned på underholdningen. Dette skyldes at det som oftest er færre gjester på innkvarteringen disse periodene. Det er også greit å være forberedt på at innen høysesongen starter kan det bli utført mindre oppussingsarbied under ditt opphold noe som kan medføre periodiske avskjerminger og lettere støy.

Med mindre det står i beskrivelsen av innkvarteringen din må du regne med at rom og leiligheter ikke er oppvarmet. Når temperaturen på reisemålet synker må det dermed forventes at det er kjøligere og mindre bekvemt enn forventet i disse. Samtidig har de færreste av innkvarteringene bassenger som kan oppvarmes og vannet kan derfor oppleves kaldt å bade i.         

Utenfor høysesonger vil det som oftest være færre gjester på innkvarteringene og du kan dermed oppleve at måltidene er enklere og at innkvarteringene i visse tilfeller finner på alternative løsninger i forhold til matservering. For eksempel kan middagen bli servert som fast meny istedenfor buffet.

Hvis du er i tvil om det ovenstående gjelder din ferieperiode er du velkommen til å  ringe våre reisekonsulenter. 

Generelle regler for innkvarteringer

De fleste innkvarteringene har egne regler for ditt opphold. For eksempel er det ikke tillatt å ta med drikke og matvarer som ikke er kjøpt på innkvarteringen. Dette gjelder både på rommet og på innkvarteringens fellesområder, og noen av våre innkvarteringer er strenge på den regelen. Dersom du ønsker å ta med egen mat og drikke skal du heller bestille et opphold i en leilighet. Det er heller ikke tillatt å ha gjestebesøk på rommet/i leiligheten med mindre gjesten er anført på din billett og har betalt dagspris for oppholdet innen avreise.     

Det kan ikke garanteres at man kan ta med seg kjæledyr på innkvarteringen, samtidig som det ikke kan garanteres at innkvarteringen er kjæledyrs-fritt.  

Det må regnes med at innkvarteringene vil forlange betaling for leie av babyseng, klimaanlegg/aircondition, safe, aktiviteter og evt. skader på innkvarteringen og dens fasiliteter. Noen innkvarteringer har installert minibar på rommene. Disse skal ikke brukes til medbragt drikke- og matvarer.

Noen innkvarteringer krever et depositum (kontant eller ved registrering av kredittkortopplysninger) ved sjekk-inn for bruk av minibar, restaurant osv. Ved sjekk-ut vil evt. forbruk bli trukket fra dette depositumet.   

På ferien din kan det være at det stilles krav til hvordan man skal kle seg. På de fleste innkvarteringene vil det ikke være tillatt å bruke badetøy i restauranten. På innkvarteringer med høy standard kan det for eksempel forventes at menn bruker lange bukser på kvelden.

Språk

Det kan variere hvilket språk personalet på innkvarteringene snakker. Dermed kan det heller ikke forventes, uansett innkvarteringens katergori, at de ansatte snakker engelsk - hverken den enkelte medarbeider eller generelt på innkvarteringen. Er det en overveiende del av gjestene på destinasjonen som snakker et annet språk, vil som oftest være avgjørende i forhold til hvilket språk som hovedsakelig brukes.  

På innkvarteringene gjelder i forhold til f. eks. miniklubb, barpersonale, underholdning m.v.

Det må også forventes at f. eks. rengjøringsarbeidere og håndverkere o. lign. snakker lokalspråket.

Fasiliteter

I beskrivelsene av de enkelte innkvarteringene finner du en liste over stedets fasiliteter. Vær oppmerksom på at det ved enkelte fasiliteter kan det være et gebyr. Dette vil som oftest fremgå under beskrivelsen av innkvarteringenene under “Fasiliteter” eller “Tilvalg”. I noen tilfeller kan enkelte fasiliteter på innkvarteringen din være lukket utenfor høysesong og i tillegg kan du oppleve at de har kuttet ned på underholdningen. Dette skyldes at det som oftest er færre gjester på innkvarteringen disse periodene.

Vær også oppmerksom på at flere av fasilitetene på innkvarteringene ofte vil være tilgjenglige på begrensede tidspunkter i løpet av dagen, f. eks. miniklubb, spasenter, fitnessavdeling osv. Vannsklier er ofte kun åpne et par timer om formiddagen og et par timer om ettermiddagen. Utendørsfasiliteter som restauranter, barer, brygger osv. kan dessuten være lukket eller ikke ferdiginstallert i tilfelle dårlig vær eller lavt belegg. Sunweb har dessverre ingen innflytelse på åpningstidene på innkvarteringenes fasiliteter og disse kan variere i løpet av sesongen.    

Sunweb yter ikke erstatning for ulemper grunnet forsyningssvikt på innkvarteringer herunder midlertidige avbrytelser av f. eks. varmt vann, varme og aircondition, på samme måte som det ikke ytes erstatning hvis bassenger og lignende fasiliteter er ute av drift på grunn av nødvendige reparasjoner eller vedlikeholdsarbeid. Vi vil dog gjøre våres beste for å henvise til passende alternativer eller nærliggende innkvarteringer.       

Det er som regel mulig å leie en sikkerhetsboks til dine verdisaker. Disse er ofte plassert i resepsjonen eller i leiligheten/på rommet.

Miniklubber har som utgangspunkt ikke dansk/svensk/norsk - talende personale med mindre noe annet står skrevet i beskrivelsen av innkvarteringen. Videre kan det heller ikke alltid garanteres at de snakker engelsk. Underholdning /tegnefilmer kan også i noen tilfeller foregå på lokalspråket.

Internett

På hjemmesiden for de enkelte innkvarteringene vil det stå om det er mulighet for Wi-Fi samt om denne er gratis eller mot betaling. Som oftest vil det være gratis Wi-Fi tilgang i lobbyen, men på rommene derimot kan det være mot betaling. Bemerk at det samlede beløpet for Wi-Fi oftest vil gjelde for kun 1 enhet.

Selv om det står skrevet på Sunweb sin hjemmeside at en innkvartering tilbyr Wi-Fi betyr ikke det nødvendigvis at det er like raskt og stabilt som i Norge. Det kan være lengre avbrudd enn normalt. Det er ikke alltid tillatt at man kobler seg opp mot VPN eller lignende da deres tilkoblinger kan være sperret for denne typen trafikk. Du kan ikke forvente at innkvarteringens Wi-Fi er god nok til å downloade eller streame film eller at du som gjest kan jobbe via deres trådløse tilkobling.       

TV

På noen innkvarteringer finnes det TV på enten rommene eller på fellesarealene. Antallet og kvaliteten av kanaler kan variere og Sunweb har ingen innflytelse på dette.  

 

Vannforsyning

Mange stedet blir vannet varmet opp av solenergi og varmtvannsbeholderne kan være av begrenset størrelse. Man må derfor regne med at ikke alltid vil være varmt vann tilgjengelig.

Basseng

Bassenger er i utgangspunktet ikke oppvarmet med mindre det står i beskrivelsen av den enkelte innkvarteringen på hjemmesiden. Man må derfor regne med at vannet i lavsesongen kan være kaldt å bade i.   

Øre infeksjoner

Øregangens beskyttende fettstoffer minskes ved hyppig og langvarende bading. Utover dette er bakteriefloraen i badevannet og bassengene annerledes. Dette kan gi grobunn for en øreinfeksjon Vi anbefaler derfor bruk av ørepropper ved hyppig og langvarende bading, samt at man tørker ørene nøye etter å ha badet. Sunweb kan ikke stå ansvarlig for evt. infeksjoner.     

Aircondition

På de fleste av Sunwebs innkvarteringer finnes det aircondition på rommet eller i leiligheten - ofte mot betaling. På noen innkvarteringer kan du oppleve at det kun er aircondition på bestemte tidspunkter av dagen eller kun under de varmeste månedene i året. På familierom og i leiligheter vil det som regel kun være aircondition på soverommet.  

Fitness fasiliteter

Noen innkvarteringer har angitt i fasilitetslisten sin at de har et fitnessrom. Dette vil ofte være beskjedent utstyrt og det må forventes at maskinene i noen tilfeller er gamle og ikke alltid så godt vedlikeholdt.

Rengjøring

Under overskriften “fasiliteter” finner du informasjon om rengjøring og bytte av sengetøy og håndklær på rommet eller leiligheten. Vær oppmerksom på at det kan være avvik i forbindelse med for eksempel helligdager. Er det annonsert med for eksempel rengjøring og/eller skift av håndklær/sengetøy to ganger i uken er ankomstdagen regnet med i dette.  

Rengjøringen er som oftest av lett karakter og vil vanligvis bestå av at gulvet feies, sengene res opp og søppelet tømmes. Bemerk at det ikke kan forventes at oppvasken i leiligheten skal inngå i rengjøringen. Rengjøringen kan foregå på alle tider av dagen.

Dyr og insekter

Uavhengig av hvilken kategori innkvarteringen din hører til kan insekter som maur, mygg og kakerlakker dukke opp på rommet eller i leiligheten. I tilfelle dette skjer kan du gi beskjed til Sunwebs guide som vil sørge for at det blir sprøytet. Du kan beskytte deg mot mygg ved hjelp av myggspray noe som anbefales å kjøpe på stedet da det ofte er mer effektivt mot sydens mygg. Løsgående hunder kan også bjeffe uten at vi har mulighet til å begrense dette. Noen ganger vil det også være katter på innkvarteringene, som ikke minst holder til ved restaurantområdet. Vi råder alle gjestene våre til å ikke mate kattene. Sunweb kan ikke stå ansvarlig for eller yte erstatning dersom ubeleiligheter skulle oppstå i forbindelse med dette.

Røyking

Flere land har i de siste årene fått mer restriktive regler i forhold til røyking. Det betyr at mange restauranter og innkvarteringer har egne områder for gjester som ønsker å røyke. På de fleste innkvarteringene er det forbudt å røyke innenhus.  

Støy

Hvis det står i beskrivelsen at innkvarteringen er lokalisert i et livlig miljø, en sentral beliggenhet, eller at det er en bar tilstede, så betyr det vanligvis at man kan forvente støy fra enten trafikk, byliv og/eller andre aktiviteter. På mange innkvarteringer arrangeres aktiviteter og underholdning både på dagen og om kvelden. Vi forsøker så vidt det er mulig å opplyse om dette i beskrivelsen. Det er på flere reisemål tradisjon for at man spiller musikk ved bassengområdet og på noen innkvarteringer kan denne være høy. Ofte er normene annerledes i utlandet og vi kan derfor ikke garantere ro etter midnatt. Byggestøy er dessverre uunngåelig. Hvis det er byggearbeid på innkvarteringen vil vi alltid forsøke å informere deg betimelig. Det kan dog dessverre skje at vi ikke vet noe om byggearbeidet på forhånd.      

Det er dessverre ikke mulig å garantere at andre feriegjester ikke bråker eller oppfører seg forstyrrende. I forbindelse med landets helligdager skal man også regne med et større antall lokale gjester på innkvarteringen, hvilket kan medføre aktiviteter som høyner støynivået. Dette har vi ingen innflytelse på og anbefaler deg å kontakte ledelsen på innkvarteringen dersom du føler deg plaget av andre gjesters oppførsel eller opplever at reglementet ikke overholdes. Skulle det mot forventning ikke hjelpe kan skal du kontakte Sunwebs guider.  

Bilder på hjemmeside

Noen av bildene på hjemmesiden er fotografert i en bred vinkel. Det gjør at f. eks. rom og badebasseng ser større ut enn de faktisk er. Bilder av rom og leiligheter er eksempler på dette og det kan være stor variasjon mellom innredning, utseende, møbler osv. Vær oppmerksom på at innkvarteringer under renovering, ombygging eller konstruksjon kan være avbildet ved hjelp av datagrafikk.

Avstander

Under hver enkel innkvartering finner du en liste med avstander fra denne til forskjellige interessepunkter. De gitte avstandene er veiledende og det kan være at den faktiske avstanden er en smule kortere eller lengre. Avstandene vil alltid vise den korteste ruten og det kan være nødvendig å benytte trapper, stier, mv. for å komme fra innkvarteringen til interessepunktene.   

Feil og mangler

Hvis du skulle oppleve en feil eller mangel på ferien din skal du fortest mulig kontakte Sunwebs guide. Hvis du unnlater å gjøre oss oppmerksom på sjenerende feil og mangler har vi heller ikke mulighet til å rette opp i dem. Får vi ikke mulighet til å hjelpe vil det også påvirke din mulighet for å reklamere over de opplevde feil og mangler etter hjemkomst. Se avsnittet om reklamasjoner. Kontakter du guidene pr. sms uten å bli besvart i rimelig tid ber vi deg ringe opp i stedet. Resepsjonspersonalet på innkvarteringen din vil som oftest kunne hjelpe deg med å ta kontakt med guiden. Dette kan evt. være mot betaling.     

Tyveri

Hvis det finnes en sikkerhetsboks på innkvarteringen anbefaler vi alltid at du låser verdisakene dine inne i denne. Sunweb kan ikke gjøres ansvarlige for bortkomne gjenstander. Husk alltid å fikse en politirapport på reisemålet i tilfelle tyveri, innbrudd mv. som du kan vise til forsikringen din. Guidene våre hjelper gjerne til med dette.  

Sykdom

Er så uheldig å bli syk eller komme til skade under ferien skal du kontakte reiseforsikringen din og søre legehjelp. Skulle du få bruk for hjelp i forbindelse med dette kan du kontakte guidene våre. Det er viktig at du sparer på evt. dokumentasjon, regninger, legeerklæringer fra legen som har behandlet deg på ferien da reiseforsikringen din kan be om dette. Sunweb påtar seg ikke oppgaven om å fremskaffe denne typen dokumentasjon etter din hjemreise.

 

På reisemålet

 

Guideservice

På de aller fleste av Sunwebs reisemål finner du skandinavisktalende guider. I visse tilfeller kan det dog være en engelsktalende representant som tar deg imot når du ankommer reisemålet. Du kan lese i beskrivelsen under den enkelte destinasjonen på hjemmesiden om vi har skandinavisktalende guider på ditt reisemål. På innkvarteringen vil du finne Sunwebs informasjonstavle hvor du bl. a. kan finne opplysninger om hvilke tidspunkter guidenes hotelltreff er, telefon- og nødnummer til guidene samt avhentingtidspunkt på hjemreisen.  

Avhentingstidspunktet vil bli opplyst senest 24 timer før avreise, men kan i enkelte tilfeller blir sendt til deg på SMS. Hvis dette er tilfellet vil guidene informere om dette ved ankomst og/eller på informasjonsmøte. Antallet av hotelltreff vil avhenge av antall gjester på den enkelte innkvarteringen. På informasjonstavlen vil du kunne lese om når guidenes servicetelefon er åpen - dette kan evt. også informeres om over SMS. Nødtelefonen er åpen 24 timer i døgnet.

Billeie

På noen destinasjoner er det mulig å leie bil gjennom Sunweb i samarbeid med Sunny Cars. Du kan bestille billeie når du booker reiser på hjemmesiden. Dette foregår i bookingstrinn 2 eller på Mit Sunweb etter bestilling av reise. Vær oppmerksom på at når du bestiller bil gjennom Sunweb vil din busstransport automatisk bli avbestilt. Les betingelsene for billeie på engelsk via denne linken:  

https://www.sunnycars.nl/en/general-terms-and-conditions/general-rental-terms-and-conditions-of-sunny-cars-international-gmbh/

Aktiviteter og utflukter

Vi anbefaler deg at du bestiller utfluktene dine gjennom Sunweb sine guider. Du kan se eksempler på utflukter under de forskjellige reisemålene. Evt. priser som er opplyst hjemmefra er veiledende, og vi forbeholder oss retten til å ikke arrangere en spesifikk utflukt hvis vi skjønner at det ikke nødvendigvis er av interesse eller behov for det. På hjemmesiden/brosjyren kan du lese om hvilke aktiviteter vi tilbyr på de forskjellige reisemålene.   

Historiske og arkeologiske funn

Om du skulle oppdage eller komme over historiske eller arkeologiske funn under oppholdet ditt ber vi deg være ekstra oppmerksom og forsiktig. På våre destinasjoner er myndighetene meget strenge rundt eksport av historiske og arkeologiske funn. Be derfor en ekspert om å vurdere gjenstanden dersom du skulle være en smule i tvil. Sunweb fraskriver seg ethvert ansvar for gjester som forsøker å eksportere historiske eller arkeologiske funn fra våre destinasjoner.

Kopivarer

På mange turistreisemål finnes et stort utvalg av kopivarer av kjente merkevarer både innen klær, sko, vesker og klokker. Disse varene er ofte veldig billige og kvaliteten som følger. Du bør være oppmerksom på å ikke forveksle kopivarer med ekte merkevarer. I forbindelse med dette vil vi understreke at det er ulovlig å importere kopivarer til Norge, og Sunweb fraskriver seg alt ansvar i forbindelse med dette.  

Innkjøp

Vi vil ikke følge opp saker hvor du evt. føler deg dårlig behandlet av forretninger eller andre kunder. Vi vil heller ikke ta ansvar eller foreta og formidle reparasjoner på varer som er kjøpt i anbefalte butikker - uansett eventuelle opplysninger fra guiden eller selgeren.  

Butikker anbefales basert på gode erfaringer med disse. Dersom du ønsker å kjøpe varer i utlandet til senere hjemsendelse så anbefaler vi at du sikrer deg korrekte opplysninger om reglene for import i Norge - og undersøker behovet for særlige attester og gjeldende regler for norske tollregler. Vi vil ikke stå ansvarlige i forbindelse med import av varer i Norge.

Etter hjemreise

Glemte saker

Etterlysning av glemte saker må skje omgående etter hjemkomsten. For å dekke omkostninger (administrasjon, telefonutgifter m. v.) ved etterlysninger oppkrever vi et administrasjonsgebyr på 300,-. Dette gebyret må betales uansett om den etterlyste gjenstanden blir funnet eller ikke og det dekker ikke forsendelsen til hjemmeadressen din. Bemerk at det kan ta lang tid returnere glemte gjenstander. Hvis den etterlyste gjenstanden blir gjort rede for vil den kunne avhentes på Sunwebs kontor i København. Hvis gjenstanden ønskes sendt fra vårt kontor til f. eks. din hjemmeadresse vil du bli pålagt forsendelses utgiftene. Sunweb tar ikke ansvar for skade eller tap av glemte saker i Sunwebs besittelse.   

Reklamasjoner

Dersom du har eventuelle reklamasjoner tilknyttet din reise skal du umiddelbart gjøre Sunwebs guider oppmerksom på dette. Hvis det ikke er en tilknyttet guide på reisemålet ditt vil kontaktinformasjoner til den nærmeste guiden eller Sunwebs lokale representant fremgå i din reiseinformasjon.

Dersom du ikke kontakter en guide eller representant angående reklamasjoner vil du normalt miste retten til å senere kreve erstatning. Det er veldig viktig at du kontakter oss med det samme da Sunweb i mange tilfeller kan behandle din reklamasjon så fort vi er informert om problemet. Reklamasjoner som ikke blir rapportert på reisemålet kan ikke behandles etter hjemkomst.  

Reklamasjoner over feil eller mangler som ikke har vært mulig å behandle på reisemålet skal innsendes skriftlig senest 3 uker etter reisen er avlsuttet. Mener du at du har lagt ut med noe på vegne av Sunweb skal du sende en kopi av alle originale kvitteringer til oss.     

Din reisearrangør:
Sunweb
23 96 68 90
E-postadresse: info@sunweb.no

Telefon åpningstider:

Mandag-torsdag: 9.00-17.00
Fredag: 9.00-16.00
Lørdag: 10.00-16.00
Søndag- og helligdager:Lukket

 

OBS. Disse tidene kan variere i forhold til sesong. Se www.sunweb.no


Reisegaranti

For våre norske gjester stiller Sunweb med reisegaranti via det nederlandske reisegarantifondet SGR: https://www.sgr.nl/. Det vil si at du trygt kan reise med oss, og er dekket i samsvar med vilkår for det norske reisegarantifondet.