FAQ - Ofte stilte spørsmål



Topp 5 spørsmål

Betaling

Bagasje

Mitt Sunweb

Barn under 2 år

Setereservasjon

 

Før avreise

Rabatter

Bestillingsbekreftelse

Navn og fødselsdato

Reisende under 18 år

Betaling

Prisendringer

Reisedokumenter

Mitt Sunweb

Reise- og Avbestillingsforsikring

Bagasje

Bagasjemerker

Busstransport

Bestillingsforespørsel

Endringer og Annulleringer

Spesielle ønsker

Gavekort

 

På flyreisen

 

Rullestol

Barnevogn

Gravide reisende

Taxfree

Medisin

Valuta

Mat på flyet

Setereservasjon

Barn under 2 år

Sjekk inn

Pass

Visum

 

På destinasjonen

Busstransport ved ankomst

Busstransport på hjemreisen

Guideservice

Utflukter

Pensjon

Allergier og særlige dietter

 

Etter reisen

Etter reisen

Reklamasjon

Glemte gjenstander

Kjøp på destinasjonen

 

Før avreise

Rabatter

Alle priser på hjemmesiden er fratrukket eventuelle kampanjer- og Early booking-rabatter. Hvis du taster inn at du reiser med barn så vil eventuelle barnerabatter også bli fratrukket. Sunweb tilbyr ikke særlige grupperabatter.  

 

Dersom du ikke har mottatt en rabattkode betyr det at Sunweb ikke har noen aktive rabattkoder når du bestiller reise. En rabattkode deles ut i forbindelse med f. eks. messer, særlige kampanjer m.m.  

 

Bestillingsbekreftelse

Nå bestillingen din er bekreftet får du et bookingnummer. Du vil motta en bestillingsbekreftelse på e-post senest 2 timer etter at reisen er bestilt. Dersom du ikke mottar en bekreftelse på din reisebestilling kan du sjekke om den har havnet i “uønsket post” i din e-post innboks. Finner du ikke bekreftelsen der heller så ringer du til oss og opplyser om hvilket telefonnummer reisen ble opprettet til.    

Navn og fødselsdato

Navnet ditt på billetten må stemme overens med det første fornavnet og siste etternavnet som står i passet ditt. Om opplysningene dine ikke samsvarer med passet ditt kan du i verste fall nektes ombordstigning på flyet.  

Vi behøver dog kun ditt for- og etternavn, og øvrige mellomnavn kan utelates. Det er i tillegg viktig at vi har din korrekte fødselsdato.  

 

Reisende under 18 år

Barn og ungdom under 18 år som reiser uten voksne reiseledsagere, må ha en skriftlig tillatelse fra foreldre eller foresatte ved kjøp av reisen. Fullmakten skal sendes inn til info@sunweb.dk.

 

Betaling

Depositumet for reisen skal betales senest 3 dager etter at du har bestilt reisen. Restbeløpet betales senest 6 uker før avreise. Hvis det allerede er mindre enn 6 uker før avreise når du bestiller reisen skal hele reisens pris innbetales umiddelbart.  

Betaling kan gjennomføres med kredittkort via “Mitt Sunweb” eller bankoverførsel til

Bank: DNB

Bankkontonummer: 1506 08 81313

Ved bankoverførsel tar det 2-3 hverdager før vi kan se betalingen på din bestilling.

Det er mulig å delbetale reisen så lenge vi har mottatt depositumet innenfor 3 dager og restbeløpet senest 6 uker før avreise. Delbetaling gjennomføres via bankoverførsel og bookingnummeret skal legges ved som referanse. Les mere om betaling av reise i Sunwebs “Verdt å Vite”.

 

Delbetaling

Det er mulig å delbetale reisen så lenge restbeløpet er betalt senest 6 uker før avreise. Delbetaling gjennomføres via bankoverførsel og bookingnummeret skal legges ved som referanse.

 

Prisendringer

Prisene hos Sunweb justeres etter tilbud og etterspørsel som tilsier at jo flere reiser som blir kjøpt til en bestemt destinasjon/flyavgang, jo større sannsynlighet er det også for at prisene stiger. Derimot kan prisene bli senket dersom en bestemt destinasjon eller flyavgang ikke får så mange bestillinger. Som oftest er det hotellene som velger å endre i prisene for å presse slaget opp, og da gir vi selvfølgelig disse rabattene videre til nye gjester som ønsker å bestille en reise. I motsetning blir prisen justert opp dersom hotellene velger å fjerne en rabatt som tidligere har vært på reisen.  

Reisedokumenter

Du vil motta reisedokumentene dine tidligst 6 uker før avreise og senest 1 uke før avreise. Hvis det er under 6 uker til avreise vil du motta reisedokumentene dine etter at betalingen er gjennomført. Disse blir sendt til deg per e-mail. Dersom du ønsker å få tilsendt reisedokumentene med posten følger det med et administrasjonsgebyr på 150,-. Det er ikke nødvendig å klippe billettene ut enkeltvis. Reisedokumentene printes ut som de mottas på e-post, og tas med til flyplassen og destinasjonen din.   

 

Mitt Sunweb

”Mitt Sunweb” er din personlige reiseside hos Sunweb og her kan du finne all informasjon vedr. din reise. På ”Mitt Sunweb” kan du også gjennomføre betalinger, og f. eks. endre dine valg angående bagasje. Etter en ny bestilling skal du opprette en ny adgangskode i Mitt Sunweb. For å motta en en adgangskode kan du følge linken  Registrer Mitt Sunweb.

Reise- og avbestillingsforsikring

En reise- og avbestillingsforsikring kan tegnes når du bestiller reisen din– både når du bestiller online eller gjennom våre reisekonsulenter. En avbestillingsforsikring skal tegnes senest 2 dager etter du har betalt inn depositumet på reisen din. En reiseforsikring kan tegnes frem til 1 uke før avreise.

Du kan lese mer om forsikringer i Sunwebs Verdt å Vite.

 

Bagasje

Håndbagasje er alltid inkludert hos Sunweb, men innsjekket bagasje er ikke inkludert i reisens pris hos Sunweb. Dermed betaler du kun for den mengden med innsjekket bagasje du har bruk for. Spesifikke priser for bagasje vil fremgå ved bestilling av reisen. Du kan lese mer om dem her.

 

Bagasjemerker

Sunweb fremsender ikke bagasjemerker, og vi anbefaler at du bruker dine egne bagasjemerker. Alle kofferter får påsatt et bagasjemerke ved innsjekking på flyplassen slik at de kan følge med på din bagasje i deres systemer.

 

Busstransport

Når du bestiller en reise er det mulig bestille busstransport tur/retur flyplassen som tillegg.

Har du med deg en elektrisk rullestol eller annet utstyr av en viss størrelse kan det være nødvendig å bestille privat transport for å garantere at det er nok plass. Du er velkommen til å ringe oss angående priser og mulighetene dine.

Bestillingsforespørsel

Du kan oppleve at en bestilling er på forespørsel (blå priser). I utgangspunktet betyr det at den valgte romtypen er utsolgt. Når du har gjennomført en booking på forespørsel kontakter vi samarbeidspartneren vår og forespør om ledighet. I løpet av 5 hverdager vil du bli kontaktet av oss, og dersom det viser seg at hotellet har ledige rom så er bestillingen bindende på like vilkår som en vanlig bestilling.    

 

Endringer og annulleringer

Endringer og annulleringer skal skje skriftlig til Sunweb og kan kun gjennomføres av den personen som er reiseansvarlig. Les mer om omkostninger i forbindelse med endringer/annulleringer i Sunwebs Verdt å Vite.    

Spesielle ønsker

Hvis du har noen spesifikke ønsker til reservasjonen din kan dette angis i bookingtrinn 4 eller ved å logge inn på Mitt Sunweb etterfølgende og notere dette. Husk likevel at Sunweb ikke kan garantere at ditt ønske blir oppfylt, men vi sender dem alltid videre til hotellet.   

 

Gavekort

For å bestille et gavekort kan du kontakte oss på telefon eller e-mail med detaljer om både avsenderen og den heldige mottakeren. Heretter vil vi lage gavekortet og når betalingen har blitt gjennomført vil vi sende gavekortet på e-mail.  

Gavekortene våre har en gyldighet på 3 år og kan ikke byttes til kontanter. Hvis du ønsker å bruke et gavekort som betaling for din reise skal dette bekreftes til oss sammen med gavekortnummeret og beløpet på e-mail. Dersom gavekortet er i form av en rabattkode kan dette innløses i bookingtrinn 3.  

 

På flyreisen

Rullestol

Rullestoler kan fritt medbringes på reisen og personalet på flyplassen vil gi instrukser i forhold til eventuell innsjekking av disse. For å kunne medbringe en rullestol skal Sunweb ha målene på rullestolen. Høyde, lengde og bredde i utfoldet og sammenfoldet form samt vekt skal sendes til oss på e-mail.    

 

Barnevogn

Hvis barnet er under 2 år er det alltid mulig å medbringe en barnevogn. Er barnet over 2 år så kan det være særlige begrensninger. Disse kan du lese om her.

Sunweb kan dessverre ikke garantere at det er mulig å ta med en sportsvogn helt ut til gaten. Vi anbefaler derfor at du forhører deg om dette ved check-in skranken.

 

Gravid

Forskjellige flyselskap har egne regler for gravide som reiser. Derfor er det viktig at du undersøker hvilke regler som gjelder hos det flyselskapet du flyr med. De forskjellige reglene kan du lese om her.  



Taxfree

De fleste flyselskapene som Sunweb bruker har salg av taxfree varer ombord på flyet. Sortimentet ombord er vel og merke begrenset og varierende blant flyselskapene. Som oftest er det ikke mulig å forhåndsbestille hjemmefra, men du kan lese hva som gjelder for ditt flyselskap her.

 

Medisin

Skal du ut å reise og har behov for å ta med medisin anbefaler vi at du medbringer medisinen i sin originale emballasje. Dersom medisinen er reseptbelagt er det viktig at du har med en skriftlig legeerklæring fra din lege. Vi anbefaler at erklæringen er på engelsk.   

 

Valuta

Sunweb anbefaler alltid at du tar med lokal valuta. Dog kan du også mange steder betale med Euro i tillegg til den lokale valutaen.

 

Mat på flyet

Mat på flyet er ikke inkludert i prisene, men du har mulighet til å ta med egen mat eller kjøpe noe om bord. Du kan lese om det er mulig å kjøpe mat på forhånd her.  

 

Setereservasjon

På noen av flyvningene våre er det mulig å reservere seter på forhånd. Dette er en service som flyselskapet i så fall tilbyr, og Sunweb tar ikke ansvar for eventuelle tekniske problemer med dette. Du kan lese om hvilke flyselskaper som tilbyr setereservasjon her.   

 

Barn under 2 år

Reiser du med et barn som er under 2 år betaler du 300 kr i et administrasjonsgebyr under forutsetning av at barnet sitter hos sine foresatte under flyreisen og i transferbussen. Et spedbarn per voksen er tillatt. Husk at det er alderen på barnet ved hjemkomst som gjelder. Det er forskjellig fra flyselskap til flyselskap om barn under 2 år har rett til å medbringe innsjekket bagasje. Barn under 2 år har dog alltid rett til å medbringe sportsvogn eller barnevogn.   

 

Sjekk inn

Vi anbefaler alltid at du er på flyplassen senest 2 timer før det gitte avreisetidspunktet. Informasjonsskjermene på flyplassen vil vise hvilken skranke du skal henvende deg til ved innsjekking.

 

Pass

Du skal medbringe pass på din reise og du er selv ansvarlig for passets gyldighet. På enkelte av Sunwebs destinasjoner kreves det også at passet ditt er gyldig i minimum 6 måneder etter avreise. Les mer om pass i Sunwebs “Verdt å Vite”

 

Visum

Ved innreise i Tyrkia gjelder følgende:

 * Norske statsborgere må ha visum ved opphold i Tyrkia. 

* Alle reisende, også spedbarn, med norsk statsborgerskap må ha eget pass som er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst. 

*Turistvisumet må kjøpes før avreise. Et visum koster 20 USD pr.person ( med forbehold om endringer).Visumet er et såkalt «multiple entry» turistvisum med en gyldighet på 90 dager.Fra og med 3 måneder innen avreise og frem til din avreisedato kan du kjøpe ditt visum her ( kun for norske statsborgere).  Her finner du også ytterligere info om vilkår og tidsperiode for turistvisumet.  

* Alle reisende, som ikke har norsk statsborgerskap, må kontakte den tyrkiske ambassaden for gjeldende regler ved deres reise til Tyrkia. 

Tyrkias ambassade i Oslo har følgende kontaktinfo for visumavdelingen:

Tlf : 22128716  E-postadresse: oslo@mfa.gov.tr

 

På destinasjonen

Busstransport ved ankomst

Ved ankomst til destinasjonen vil du bli tatt imot av våre guider eller en annen Sunweb representant. Det kan ikke garanteres at det vil være guider på den muligens bussen som skal til ditt hotell, men du vil alltid motta relevant velkomstinformasjon enten på flyplassen eller ved ankomst til hotellet med et telefonnummer til dine guider.

 

Busstransport på hjemreisen

Ca. 24 timer før hjemreise opplyses avgangstidspunktet fra hotellet. Guidene våre vil informere deg om dette på en oppslagstavle i resepsjonen. Ta kontakt med guidene våre på destinasjonen dersom du er i tvil om avgangstidspunktet. Du finner guidenes telefonnummer i velkomstinformasjon.   

 

Guideservice

På de fleste av Sunwebs destinasjoner vil det være skandinaviske guider som tar deg imot på flyplassen for å besvare eventuelle spørsmål i løpet av oppholdet ditt. Guidenes kontaktinformasjon samt tider for hotellbesøk vil stå i velkomstbrevet ditt. I enkelte tilfeller vil Sunweb være representert av en engelsktalende guide.   

 

Dersom du opplever problemer på reisen din skal du alltid kontakte Sunwebs guider. De kan som regel hjelpe deg å løse problemet.

 

Utflukter

Når du ankommer destinasjonen vil utflukts programmet utleveres sammen med velkomst materialet ditt. Hvis du ønsker å reservere en plass på en utflukt skal du henvende deg til guidene. Utflukter kan ikke kjøpes hjemmefra innen avreise.

 

Pensjon

Sunwebs hoteller tilbyr forskjellige typer måltidspakker. Informasjon angående pensjon kan du finne under hvert enkelt hotell.

 

Måltidspakken opphører ved sjekk ut som vanligvis er klokken 11.00. Vær likevel oppmerksom på at innsjekkings tidspunktene varierer fra hotell til hotell.  

 

Allergier og særlige dietter

Hvis du har allergier eller følger en spesiell diett informerer vi gjerne hotellet om dette. Dog kan vi ikke garantere at hotellet har mulighet til å ta hensyn til spesielle dietter.

 

Etter reisen

 

Reklamasjon

Hvis du har en reklamasjon i forbindelse med reisen din skal du straks rette henvendelsen din til guiden på destinasjonen. Dersom det ikke er en guide på destinasjonen din kan du kontakte vårt kontor i Danmark.

 

Blir problemet likevel ikke løst samtidig som du er på destinasjonen kan du sende reklamasjonen din på e-mail til Sunweb på info@sunweb.no senest 2 dager etter reisens avslutning. Reklamasjoner som ikke blir rapportert på reisemålet vil ikke bli behandlet. Les mer om reklamasjoner i Sunwebs “Verdt å Vite”.  

 

Glemte gjenstander

Vi hjelper deg gjerne med etterlysning av glemte gjenstander. Vennligst kontakt oss så fort som mulig etter hjemkomst, dersom du har glemt noe. For å dekke administrative omkostninger i forbindelse med etterlysningen oppkreves det et gebyr på 300,-. Dette skal betales uansett om gjenstanden som er glemt dukker opp eller ei. Hvis guidene våre finner gjenstanden som er glemt vil du bli bedt om å betale beløpet for porto. Alle glemte gjenstander sendes fra destinasjonen direkte til din hjemmeadresse på ditt eget ansvar. Les mer om glemte gjenstander i Sunwebs “Verdt å Vite”.    

 

Kjøp på destinasjonen

På mange av Sunwebs destinasjoner vil du finne et stort utvalg av lokale butikker. Kvaliteten på produktene deres er varierende og Sunweb kan dessverre ikke hjelpe deg hvis du ikke er fornøyd med kjøpet ditt på destinasjonen.